هم‌اندیشی

هم اندیشی، درباره فرهنگ و مسائل نظری

هم‌اندیشی

هم اندیشی، درباره فرهنگ و مسائل نظری

این وبلاگ منعکس کننده دیدگاه های پاره‌ای از دوستان، با رویکردها و گرایش‌های مختلف، درباره برخی موضوعات نظری و اندیشگی است.

بایگانی

ادامه گفتگو درباره انتقادناپذیری - مطلب شماره 13

چهارشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۴، ۰۶:۲۳ ب.ظ

ادامه گفتگو درباره انتقاد ناپذیری مطلب شماره 13 

شایسته: ما در انتقادات هم معمولا پیام طرف مقابل را نمی شنویم و به قول استاد اسکندری عزیز، سعی می کنیم از هویتمان دفاع کنیم

جوزدانی: بسم الله. در ادامه بحث لازم دیدم چند نکته را عرض کنم. حال که در مرحله آسیب شناسی موضوع "انتقاد ناپذیری" هستیم. بد نیست با عنایت به مصادیق و تجربیات سخن برانیم. حقیر معتقدم آنچه که امروز بیش از هر چیز از منتقدان دیروز، دشمنان و اپوزیسیون امروز را ساخته است همین انتقاد ناپذیری است.

شهید مطهری اعلی الله مقامه در کتاب "پیرامون انقلاب اسلامی "که خواندن هزارباره آن را برای خودم توصیه می کنم، نکاتی مهم را متذکر شده اند. مطهری عزیز رمز حیات و قوام انقلاب را به طور عمده در آزادی بیان و انتقاد پذیری می دانند.

شهید عزیز حتی پیشنهاد می کنند، برای اساتید کمونیست در دانشگاه کرسی تدریس دایر شود. آیا این رویکرد فراخ با رویکرد تنگ کنونی در گزینش اساتید و ریاپروری و بله قربان گویی همخوانی دارد؟

اگر واقعا و قلبا به سیستم و نظام اعتقاد داریم، ترس و واهمه ای از نقد نباید به دل راه دهیم چرا که به قول حضرت امام نقد موهبت است ولو تخطئه باشد.

انتقاد مثل زلزله است که سد خاکی اندیشه را مستحکم تر کرده و خلا ها را پر می کند.

"ادْعُ إِلى‏ سَبیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتی‏ هِی أَحْسَنُ"

امیر مومنان علیه السلام در خطبه 216 می فرمایند: فلاتکلمونى بما تکلم به الجبابرة و لاتتحفظوا منى بما یتحفظ به عند اهل البادرة و لاتخالطونى بالمصانعة و لاتظنوا بى استثقالا فی حق قیل لى . . . ؛ آن سان که با جباران سخن مى‏گویند با من سخن مگویید و از من پنهان مدارید آن‏چه را از مردم خشمگین به هنگام خشمشان پنهان مى‏دارند . هم‏چنین به چاپلوسى و تملق با من رفتار نکنید و مپندارید که گفتن حق بر من گران مى‏آید

اسکندری: از همه دوستانی که با دقت نظر به این نوبت از بحث هم اندیشی : انتقاد ناپذیری ، توجه نمودند و موضوع را پی گرفتند تشکر میکنم. و نیز از صبوری سایر دوستان که روال بحث را با موضوعات خارج از بحث مخدوش نکردند.

هنوز برای جمع بندی بحث زود است. و نیز در کنار بحث انتقاد موضوعات فرعی دیگری نیز مثل ساختار های غلط، سیستم معیوب فرهنگی و مدیریتی و... مطرح شده است. لازم است با کمی تفکیک، به مرور به جمع بندی اولیه و موقتی دست پیدا کنیم.

جوزدانی: البته سبب محدثه موضوع از دل مصادیق در آمده است پس گه گاهی نیم نگاهی به مصادیق ره به بی راهه و فرعی نیست. تشکر

نقل قولی از حسن عرفانی: یک نفر را داشته باشید، تا هر ایده را که می خواهید بپذیرید نقد کند و شما دفاع کنید (و برعکس) تا قوه خلاقیت شما فعال شود و بخواهید درباره تمام جنبه های ایده فکر کنید. لیستی از افراد مختلف برای صحبت داشته باشید!

افراد مختلف، با طرز فکرهای مختلفی در زندگی داشته باشید، برای مثال، وکیل، پزشک، کودک، دانشجو و ... و ایده ای که به ذهن تان می رسد را با تمام آنها در میان بگذارید و قضیه را از انواع مختلف طرزفکرها بشنوید. تازه کارانی پیدا کنید!

شاید مضحک به نظر برسد، اما اگر میخواهید واقعا خلاقانه فکر کنید، میتوانید از تازه کاران حوزه تان پرس و جو کنید؛ این افراد هنوز متخصص نشده اند و قوه خلاقیت شان فوق العاده فعال است. بعضی اوقات افکار غیرمتخصصانه آنها میتوانند کلید حل مسئله شما باشند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۲۲

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی