هم‌اندیشی

هم اندیشی، درباره فرهنگ و مسائل نظری

هم‌اندیشی

هم اندیشی، درباره فرهنگ و مسائل نظری

این وبلاگ منعکس کننده دیدگاه های پاره‌ای از دوستان، با رویکردها و گرایش‌های مختلف، درباره برخی موضوعات نظری و اندیشگی است.

بایگانی

ترس و لرز و کی یر کیگارد – مطلب شماره 21

جمعه, ۲۴ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۵۰ ق.ظ

ترس و لرز و کی یر کیگارد مطلب شماره 21

دوست و همراه خوب گروه هم اندیشی سرکار خانم ابوترابیان با تیزهوشی، به معرفی کتاب ترس و لرز همت کردند، این تیزهوشی از آن رو بود که وی به مناسبت عید بزرگ قربان و داستان رمز گونه فرمان قربانی کردن اسماعیل نبی به دست پدرش حضرت ابراهیم، بخشی از ایده و اندیشه کی یر کیگارد را متناسب با جستجوی ایمان از بطن شک و تردید و دست یازیدن به مرام ایمان و اطمینان از خلال تجربه انتخاب‌های حساس و تعیین کننده، برای ما بازگفتند.

کی‌یرکیگارد همواره اندیشمندی دست نایافتنی می‌ماند. او از جمله معدود اندیشمندانی است، که به‌جای برجسته کردن وجه برهانی حیات انسانی، و عقل اندیشی و سپردن زمام فکر و دل به استدلال و حجت و ریاضیات و محاسبه و اندازه، همچون متاله‌ای کاشفِ مراحل ایمانی، از دل، دلی تنها، بی اتکاء به عنصر عقل جزوی و محاسبه‌گر، سخن ساز کرده است. او این داستان را وقتی روایت می‌کند که عقلانیت عددی و محاسبه‌گر، با قدرت خودنمایی می‌کند و الهیات امری کهنه و دست دوم و منسوخ و حتی مضر معرفی می‌گردد. ترس و لرز، بزرگ یافتن وجه هول انگیز اعتماد به رای دل و انتخاب مهمترین موضوعات زندگی با مقیاس‌های اخلاقی و ارزشی مبتنی بر "قبول" و باور است، نه محاسبه سود و زیان. اتفاقی که آدمی را راحت نمی گذارد و برای هر انتخاب از سر باور و ایمان، حجمی از اتهام‌های بی فکری و بی عقلی و بی خردی و غیر علمی بودن و غیر قابل دفاع بودن را باید تحمل کنی.

راست می گویند؛ آنان که حیات انسان را صرفاً در آبادی و آزادی دیده اند، و بخصوص مدعیان دیانت و ارزش و اخلاق را بی ایمانان حرفه‌ای و دروغ‌زنان مکّار گمان برده اند، چگونه به رای دل، و دل‌باوران گردن نهند؟

حق با آنان است. اما خوب! آنان نیز خود می دانند که دلشان گاهی گواهی می دهد بر چیزی که بلندتر و بزرگتر از عقل و انتخاب های محاسبه‌گر است. بر حقانیتی که وضوحش و ظهورش تنها در دل و انتخاب‌های حساس زندگی تابیدن می‌گیرد.

ترس و لرز، داستان همه ما است. خصوص آنکه میان "خوب" و "خواست"، حکم خدا و حکم انسان، عقل و وحی ، دنیا و آخرت واقعیت و حقیقت و... گیر افتاده و سری به بیرون و دستی به درون دارد، تا نکند که "گمراه" گردد. ترس و لرز داستان همه ما است.

از: اسکندری

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۲۴

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی