هم‌اندیشی

هم اندیشی، درباره فرهنگ و مسائل نظری

هم‌اندیشی

هم اندیشی، درباره فرهنگ و مسائل نظری

این وبلاگ منعکس کننده دیدگاه های پاره‌ای از دوستان، با رویکردها و گرایش‌های مختلف، درباره برخی موضوعات نظری و اندیشگی است.

بایگانی

گفتگو در باره انتقاد- مطلب شماره 9

سه شنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۴، ۰۱:۵۷ ق.ظ

گفتگویی سه جانبه درباره انتقاد

جوزدانی:  انتقاد خیلی مبارک است که چراکه بستر تحمل و در نهایت تفاهم ها را آماده کند.

اسکندری: آقای جوزدانی منظورم این است که باید وجهی از بحث مطمح نظر شما باشد، بولد شده باشد، اهمیت یافته باشد که آن را مطرح می کنید.

جوزدانی: دولت انگلستان روزهای یکشنبه با حضور نیروهای امنیتی در زمان و مکان مشخص در کنار پارک معروف شهر لندن، اجازه حضور منتقدین به هر ایین و گروهی را می دهد تا حداقل پتانسیل های شاید مخرب اجتماعی بر اسب واژگان بنشیند تا به خون و خون ریزی و فتنه نینجامد.

اسکندری: بله در امریکا هم برخی از ایالت ها آیین انتقاد دارند. برخی از منتقدین به همین آیین انتقاد می‌کنند. می‌گویند انتقادی چنین کانالیزه، در واقع خالی کردن بخار انفجاری انتقاد و اعتراض است و چنین انتقادی توان تغییر را گم می‎‌کند. می‌شود تخلیه احساسات به جای انتقال موضوع و درد و دغدغه.

shahram sharafi, [01.09.15 23:28] اگر تکثر را بپذیریم در همه حوزه‌های معرفتی و سیاسی مشکل ما رفع می‌شود کافی است اصل تکثر را پذیرا بشویم.

Sajad  jozdani, [01.09.15 23:28] در گروه های مختلف تلگرامی متشکل از اساتید دانشگاه گرفته تا مریدان تتلوی خواننده، همگی در یک نقطه مشترکند و آن هم تحمل ناپذیری و نقد ناپذیری.

Sajad  jozdani, [01.09.15 23:28] چه باید کرد؟

Sajad  jozdani, [01.09.15 23:22] انتقاد خیلی مبارک است که چرا که بستر تحمل و در نهایت تفاهم ها را آماده کند.

shahram sharafi, [01.09.15 23:29] ما از نظر فرهنگی هم انتقادناپذیر هستیم از سطح خانواده باید اصول دمکراتیک را به فرزندان بیاموزیم. در حوزه سیاست هم که ماشاءالله انتقادناپذیری موج می‌زند بنده خبرنگارم باور کنید یک جفت کفش گذاشته‌آم فقط مختص دادگاه رفتن. مدیران میانی هم انتقادناپذیرند. از گذشته تاکنون.

اسکندری: پیوند زدن موضوعات نقد به 1- احساسات 2- منافع فردی و تیمی ، باعث میشود که موضوع را به هر قیمتی که شده محافظت نماییم. از این رو به منتقد روی خوش نشان نمیدهیم و حتی ممکن است زبانش را قطع کنیم تا درشت گویی نکند به احساس ما یا تخریب نکند منافع ما را.

جوزدانی: شاید مثال درستی نباشد ولی انتقاد پذیری مثل ورزش نیاز به تمرین دارد. نیاز به ذهن و روح ورزیده و آزاد از تعلق دارد.

اسکندری : جناب شرفی خوب! همین که از نظر فرهنگی انتقاد ناپذیریم ، یعنی انتقاد ناپذیری ما صرفا سیاسی و موردی نیست. ریشه ای تر است. در تاریخی از فکر و اندیشه و الگو های رفتاری ریشه دوانده، بررسی و ریشه یابی همین فرهنگ محتاج حوصله و دقت نظر و فکر است. همین انتقاد ناپذیری فرهنگی.

shahram sharafi, [01.09.15 23:33] بله منتها بالاخره باید از یک جایی روند انتقادپذیری و تساهل و تسامح را بیاغازیم از سطح خانواده باید شروع کرد/ حتا از سطح روابط جنسی تا بیاید به سطح سیاست.

Sajad  jozdani, [01.09.15 23:33] روح و حافظه استبداد زده ما نیز البته بزرگترین بستر نقد ناپذیری است.

Abbas Eskandari, [01.09.15 23:34] تا ندانیم درد چیست و معلول را با علت عوض نگیریم، از درمان سخن گفتن خودش محل اعتراض است.

Abbas Eskandari, [01.09.15 23:34] زمینه های فرهنگی انتقاد ناپذیری چیست ؟

shahram sharafi, [01.09.15 23:35] ما مدام تکرار می‌کنیم مردسالاری را چند روز پیش یک مورد مصاحبه داشتم یک دختر جوان می‌گفت 6 ماه است شوهرم اجازه نمی‌دهد خودم تنها بروم خرید می‌گفت شوهر میگه تو مال منی! یعنی من مالک تو هستم/ در صورتی که نباید چنین باشد/ ازدواج یک رابطه کاملا قراردادی است. اما خب سنت‌ها و مذهب هم در طول تاریخ تشدید کرده‌آند این مردسالاری را.

Abbas Eskandari, [01.09.15 23:35] اریک فروم از اقتدار و انقیاد سخن میگوید و جستجوی موضوع را تا سطح روان آدمی ادامه میدهد.

مباحثات اعضای گروه هم‌اندیشی  در باره نقد و انتقاد

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۲۱

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی