هم‌اندیشی

هم اندیشی، درباره فرهنگ و مسائل نظری

هم‌اندیشی

هم اندیشی، درباره فرهنگ و مسائل نظری

این وبلاگ منعکس کننده دیدگاه های پاره‌ای از دوستان، با رویکردها و گرایش‌های مختلف، درباره برخی موضوعات نظری و اندیشگی است.

بایگانی

گفتگو درباره نسل نو و ارزش‌هایش – مطلب شماره 18

چهارشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۴، ۰۶:۳۵ ب.ظ

گفتگو درباره نسل نو و ارزش‌هایش مطلب شماره 18 

محمد رضا هدایتی:  استاد اسکندری توجه دارید که نسل پیشین دینداران به دلیل اعتقاد به دوگانه اندرونی و بیرونی و تفکیکی که بین ساحت شخصی و ساحت جمعی زندگیشان قائل بودند بسیاری از وجوه ضد ارزش در سبک زندگیشان مثل زراندوزی، مصرف‌گرایی، رانت‌خواری، رابطه‌بازی و استفاده شخصی از قدرت ساختاری غیر علنی و در خفا بود، اما فرزندان این نسل که با ثروت بادآورده و نامشروع پدران در عنفوان جوانی معاش مستقل ترتیب داده و از زیر سایه پدر خارج شدند آن تفکیک را بی اعتبار دانسته و باکی از رفتارهای شبه‌بورژاویی و انگ مایه‌داری ندارند، در حال استحاله ارزش‌های نیم‌بند انقلاب پدرانشان بوده به دور از ریاکاری و تظاهر سرمایه کلانشان را به رخ جامعه می‌کشند

 

اسکندری: بله؛  میلان کوندرا در نوشته ای کوتاه میآورد که نسل اکنون در حال انقلابی ارام علیه انقلاب نسل گذشته هستند. وی این عبارت را قبل از فروپاشی اتحاد شوروی و استقلال اروپای شرقی نوشت.

نکته ای که کم و بیش در جامعه ما نیز بروز و ظهور دارد و واکنش رسمی مقامات را نیز برانگیخته . چراغ های خطر گرچه دیر روشن شده و ما در زیر سایه خودمان، محصول رفتارهای خود را به صورت وازدگی از خود می‌بینیم. اموری بیرون از مدارخواست ما است که محصول رفتار ما بوده اند.

هدایتی: در نگرش این فرزندان ارزش هرگز بُعد متافیزیکی نمی‌تواند داشته باشد و صرفا به اندوخته‌ها و آموخته‌های فیزیکی ارزش می‌نهند. در ادبیات فرزندان، سیاست زدایی از تمام عناصر حیات به طرز افراطی به چشم می‌خورد، فرار از هر نوع بحران‌اندیشی یا گسست امر واقع در معاش نباتی‌شان ویژگی تفکرشان است. جملات «همدیگر را قضاوت نکنین»، «راهکار ارائه دهید» و «بحث سیاسی ممنوع» گزاره‌های اصلی‌شان را تشکیل می‌دهد.

نماد این گفتمان ارزش‌ستیز یا باورزدا مصادره حقیقت به نفع ساختارهای حکومتی است و با روی کار آمدن دولت اعتدال مجالی فراخ برای اظهار و تبلیغ وجود یافته‌اند. چنین است که با «خندوانه» شادی را با «نود» اعتراض را و با «ماه‌عسل» انسان‌دوستی را به نفع نظام معناشناختی خود مصادره می‌کنند.

اسکندری : اصل موضوع محل تامل و توجه است. تیلور هم در باره دین داری در عصر جدید نماتی دارد که حاکی از همین تفاوت و شکاف نسلی و ادبیات خاص است. موضوع ما کاملاً انضمامی و در متن تجریه هر روزه ما در قبال فرزندان و اطرافیان و نسل جدید است.نسلی که به گفتمان گذشته اعتقاد ندارد. هر هری است و ساده گیر و سطحی و حوصله هیچ کنش عقلی سطح بالا را ندارد. البته تعمیمی چنین، ممکن است حساسیت ایجاد کند ولی ما از تجربه خود سخن میگوییم.

اسکندری: جناب هدایتی از اینکه سرکار بنده نوازی میکنی و حداقل در اینجا ما را از حضورت بی بهره نمیگذاری خوشحالم .

هدایتی: علاقه بی حد و شائبه من بر شما افزون است، ایدون باد.

اسکندری: حضور شما در هم اندیشی برای ما قوت قلبی است

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۲۲

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی